Използваме бисквитки, за да осигурим възможно най-доброто преживяване в нашия уебсайт. За да работи store.bg правилно е необходимо съгласие с употребата им!
Детайлни настройки
Съгласен съм с бисквитките
store.bg - бързо, лесно и удобно
Начало   Игри  
store.bg - бързо, лесно и удобно!
Грижа за клиента   |   За контакти
Начало   Игри    Монополи - правила и история на играта
Търсене
Игри за деца
Игри за възрастни

Монополи - правила и история на играта


Преди да започнете своята битка за икономическо надмощие в играта, преценете добре дали бихте се потопили изцяло в нея. Не за друго, ами защото ако приемем, че тя има едно единствено специално изискване към участниците, то това е тяхното съсредоточаване. Без стратегическа мисъл и пълен контрол над парите си нямате шанс за победа. Светът се задържа в ръцете на добрия играч, не на късметлията.

Кратка история на играта “Монополи”

Чарлз Дероу
Първата идея, свързана с появяването на “Монополи” е на американката, дизайнер и проектант на игри, Елизабет Филипс (Elizabeth J. Magie – Phillips). През 1902 г., тя създава настолна игра, която е “коренът” на прочутата по цял свят “Монополи”. Играта се казва “Наематели” (The Landlord's Game) и цялостната ѝ концепция е базирана върху търгуването с поземлени имоти и развиването на монопол. Тази идея бързо печели интереса на докосналите се до нея. В рамките на няколко години, играта претърпява подобрения, но запазва концепцията си не променена. През 1935 г., Чарлз Дероу (Charles Darrow) патентова последният вариант на играта с името “Монополи”. Добре познатата на всички настолна игра е излязла на пазара със стартова цена 4$ и от тогава до сега са продадени около 200 млн. копия.
Кое е човечето от логото на играта?

Джон Пирпонт Морган
Симпатичното човече от логото на “Монополи” не е избрано случайно. То носи образа на известният американски банкер и предприемач, Джон Пирпонт Морган (John Pierpont Morgan). Началото на неговата кариера стартира през далечната 1871 г в Ню Йорк, където заедно с Антъни Дрексъл, основават фирмата “Drexel, Morgan & Company”. Антъни Дрексъл е по-възрастният и успешен финансист, работил дълги години с бащата на Морган (основателят на лондонската банка J.S. Morgan & Co). По време на общият им бизнес А. Дрескъл той бил ментор на по-младия си съдружник и го научил на много ценни принципи и тактики във финансирането.
Няколко години по-късно, Дрескъл починал от старост и Джон станал единствения собственик на вече добре разработения бизнес. Той преименувал фирмата на J. P. Morgan & Company и я превърнал в една от най-големите финансови институции в светя. Фирмата се занимавала с банкови операции и строителство на железопътни линии, като за миг не спряла да се развива. Паралелно с нея, Джон създал и една от най-големите стоманодобивни компании U.S. Steel и General Electric - гиганта в електротехниката. Наред с този бизнес, милиардерът се занимавал с изкупуването на фалиращи, затруднени компании, които успявал да превърне в поредния си печеливш бизнес.
Какво представлява играта “Монополи”?
“Монополи” е най-популярната настолна игра, практикувана от близо половин милиард души във всички краища на света. Нейните правила са преведени на 32 езика и по последни данни тя се продава в 80 държави. Играта е изцяло стратегическа и успехът в нея зависи от добре премислените ходове. Тъй като има хиляди посоки, в които може да тръгне, “Монополи” няма фиксирано времетраене – една игра може да продължи от 90 минути до 6 часа.
Настолната игра, вписана в рекордите на Гинес като най-популярна, се състои от игрално поле, два зара, 32 къщи, 12 хотела, 16 карти “Шанс”, 16 карти “Обществен трезор”, 28 карти “Нотариален акт” и пари “Монопол”. В класическият ѝ вариант могат да участват между 2 и 8 играчи, като целта на всеки един от тях е да стане най-богатият монополист чрез купуване, продаване и отдаване на имоти под наем. Играта стартира от позицията “Начало”, и участниците местят фигурите си върху различните полета според хвърленият зар.
Секторите на игралното поле “Монополи” са общо 40 и всяко от тях изисква играчите да извършат определено действие.
Правила и елементи на играта
Начало
Секторът “Начало” е мястото, от което играчите започват участието си в “Монополи”. Това обаче не е единствената “функция” на това поле. Всеки участник, който направи пълна обиколка на игралното поле по посока на часовниковата стрелка и премине отново през този сектор, получава заплата от “Банката” в размер на 200 долара. Ако имате късмет, може да получите и две заплати с един ход. Пример за това е ситуацията, в която ако след преминаването ви през “Начало” попаднете на сектор “Шанс” или “Обществен трезор” и изтеглите карта “Продължете от Начало”.

Имот
Секторът “Имот” също предвещава няколко действия в зависимост от моментното му състояние.
1. Ако имотът, върху който попаднете не е собственост на никой, вие имате правото да го закупите от “Банката”, като ѝ заплатите стойността му. От своя страна “Банката” ще ви предостави “Нотариален акт” на имота, удостоверяващ че той е ваша собственост, представящ неговата обща стойност и стойността на рентата му. В случай, че не искате да го купувате, имотът автоматично бива обявен за продажба на търг, в който търг може да участва всеки един от играчите, включително и вие, въпреки че преди време сте отказали да го закупите.
2. Ако стъпите върху имот, който е собственост на някой от противниците ви, вие сте длъжни да заплатите на собственика размера на рентата, вписан в нотариалния акт. Този размер варира спрямо развитието и застрояването на имота. Ако на мястото са построени къщи или хотели, те увеличават наема значително, затова всеки играч се стреми да застрои възможно най-голям процент от имотите си. По този начин се трупат повече пари от наеми, а в момент на финансово затруднение, един или няколко от имотите може да бъдат ипотекирани в “Банката” в замяна на средства, с които при необходимост да се закрепи бюджета на бъдещият монополист. Когато обаче един имот е ипотекиран, той губи правото си да събира наем.
3. Ако някой от противниците ви стъпи върху ваш имот, той ви дължи наем съобразен с всички правила, описани в предходната точка. Най-голям наем ще получите, ако притежавате всички имоти от една цветна група. Тогава вие сте монополист в този цветови район и можете да строите “Къщи” и “Хотели” на всички участъци в него.

Компании
Ако попаднете на сектор “Компания” имате право да я закупите от “Банката” на цената указана на игралната дъска. Стойността ѝ е доста висока, но и притежанието на “Компания” е доста доходоносен бизнес. Ако някой от противниците ви попадне на вашата “Компания”, той ви дължи наем с размер, равен на зара му, умножен по 4, а ако сте собственик и на двете компании, тогава ще получите наем, равен на зара умножен по 10.
Веднъж попаднали на сектора “Компания”, имате правото да избирате, дали да я закупите или не, ако тя вече не е притежание на някой друг. В случай, че се откажете или нямате толкова пари за да станете неин собственик, тогава “Компанията” се обявява за продажба на търг, и правото да я закупи има този, който е предложил най-високата цена. Вие също имате право да наддавате в търга, въпреки че преди време сте отказали да закупите “Компанията”.

Аерогари
Тези сектори също могат да бъдат закупени и това става по два начина. Ако вие сте първият участник в играта, който е спрял върху някой от тях имате възможност да купите “Аерогара” на момента. Ако не сте готови да направите тази стъпка, този сектор се обявява на търг и негов собственик става играча, предложил най-високата сума за закупуването му. Вие също може да участвате в този търг, независимо от това, че сте отказали възможността да закупите “Аерогара” при друга възможност.
Веднъж продадена, аерогарата носи приходи на собственика си всеки път, когато някой от противниците му попадне на нея. Размерът на наема е посочен върху “Нотариалният акт”, като стойността му варира в зависимост от броя аерогари, притежавани от собственика.

Шанс и Обществен трезор
Ако зарът ви отведе на един от тези два сектора изцяло се оставяте в ръцете на късмета. Взимате най-горната карта от съответното тесте и разбирате какво ви предстои:

  • да преместите фигурата си
  • да платите данък или други пари
  • да получите пари
  • да отидете в Затвора
  • да излезете от Затвора без пари

След като прочетете инструкциите, връщате изтеглената карта в тестото и я поставяте под всички останали. Въпреки, че сте длъжни да изпълните задачата, която ви се е паднала, една от картите ви дава възможност да избирате как и кога да я използвате. Ако ви се падне картата “Излезте от Затвора без пари”, а вие не се намирате там, може да я запазите за случай, когато ще ви потрябва, или да я продадете на договорена от вас цена.

Плащане на данъци
Ако попаднете на този сектор, трябва да заплатите на Банката указаната сума.

Безплатен паркинг
Ако спрете там, оставате на място до следващият си ход. Престоят ви на паркинга не пречи да получавате наем от играчите, стъпили на имотите ви нито да застроявате имотите си.

Затвор
Има няколко начина да се озовете право в “Затвора”. Попадате “зад решетките” ако:

  • спрете на сектор “Отивате в затвора”
  • изтеглите карта “Шанс” или “Обществен трезор” с инструкция “Отивате директно в затвора”
  • хвърлите чифт три поредни пъти

Ходът ви приключва веднага щом попаднете в “Затвора” и дори да преминете през секторът “Начало”, нямате право да получите 200 долара заплата, както е обикновено. Затова трябва да се измъкнете от това място възможно най-бързо. Вариантите за това са няколко:

  • да платите глоба от 50 долара и да продължите на следващият си ход
  • да използвате спечелената карта “Излезте от Затвора без пари” или да я закупите от друг играч на договорена цена
  • да изчакате три хода и да хвърлите чифт, щом дойде вашият ред. Ако късметът със заровете ви се усмихне се измъквате като премествате фигурата си според сбора на заровете. Не забравяйте обаче да платите глоба от 50 долара, начислена ви заради дългият престой.

Ако може да се каже, че има и плюс в тази неприятна ситуация, той е че може да продължите да получавате наем за имотите си, стига те да не са ипотекирани. Освен това, ако не сте “осъден”, а само спрете върху сектора “Затвор”, вие се водите “посетител” и на следващия ход може да продължите играта по нормалния ред.

Къщи
Когато някой от играчите притежава всички имоти от една цветна група, той вече е монополист и има абсолютното право да купува “Къщи” от “Банката” и да застроява имотите си. Застроените имоти вдигат цената както на имота, така и на наема, който ще ви изплащат играчите, стъпили на вашите земи. Може да строите докато сте на ход, но трябва да спазвате правилата за застрояване. Те гласят да строите последователно по една къща във всяко цветно каре от групата имоти и спазвайки тази схема да доизграждате цели “комплекси”. Ако някое от цветните ви карета е ипотекирано обаче, нямате право да строите, но пък ако притежавате цяла цветна група имоти и едно каре от тях няма къща, от това каре получавате двоен наем винаги, щом някой стъпи върху него. Също така имате правото да купувате сгради и да ги продавате, ако смятате че финансовото ви състояние го изисква или позволява.

Хотели
Купуването на хотел изисква да притежавате по четири къщи на всяко каре от цветната група имоти. Когато купувате хотел от “Банката”, трябва да ѝ върнете тези четири къщи (от едно от имотните карета) и да ѝ платите сумата, изписана на нотариалните актове. Купуването на хотел е максималното развитие на едно каре, което може да постигнете – на едно каре може да се построи само по един хотел.

Криза в строителството
Това е етапът от играта, в който в “Банката” не са останали “Къщи”. Тоест няма как да купувате “Къщи” от нея, освен ако някой от другите играчи не върне своите. Също така, трябва да премисляте ходовете си, защото ако продавате “Хотел” няма да можете да го замените за “Къщи” от “Банката” след като тя не разполага с такива.
Има още една ситуация в етапа с кризата, с която може да се сблъскате. Например, ако двама или повече играчи искат да закупят по няколко “Къщи” или “Хотели”, а “Банката” не разполага с толкова сгради за да задоволи желанието и на двамата играчи. Тогава “Банкерът” обявява сградите на търг, като началната цена на всеки от имотите е тази, вписана в нотариалният им акт.

Продажба на Имоти
Имате право да продавате всеки един от имотите си – карета, аерогари, компании на всеки от играчите на договорена от вас цена, но отново има правила за извършване на тази сделка. Ако в една цветова група имоти имате дори едно застроено каре, нямате право да продавате празното каре до него. За да продадете тези карета, първо трябва да продадете всички “Къщи” и “Хотели” от тези земи на “Банката”. Чак когато са “свободни” всичките карета от една цветова група може да ги продавате.
Както в ситуацията с “Криза в строителството”, къщите трябва да се разпродават последователно, една по една на имотно каре. Купуват се единствено от “Банката” на половината от стойността, посочена в нотариалният акт и тази продажба може да се случва по всяко време. Ако продавате хотел, той също се купува единствено от “Банката” на половината от продажната му цена, като банковата институция изплаща и половината от стойността на четирите къщи, които ѝ връщате. Имате право да продадете всичките си хотели от една цветна група наведнъж, а също така и да ги размените за къщи. Например да продадете един хотел спрямо условията на половин цена и в замяна да си върнете четири къщи. Ако имотите обаче са ипотекирани, могат да бъдат продавани само на други играчи, не и на “Банката”.

Ипотеки
Ако нямате достатъчно пари, може да ипотекирате имот следвайки съответните условия. Тоест имате право да ипотекирате каре, ако първо сте продали всички сгради от съответната цветна група имоти на “Банката”. От своя страна, “Банката” ви изплаща стойността на ипотеката, посочена на нотариалният акт за собственост. Когато искате да изплатите ипотеката, дължите на “Банката” тази стойност плюс 10% лихва.
Дори и да не сте откупили ипотекираният си имот, вие се водите негов собственик. Никой играч не може да го закупи без вашето съгласие. Нямате право да получавате наем от тази земя, но от останалите имотни карета в същата цветова група – продължавате да взимате пари. Можете да продадете ипотекираният си имот на друг играч единствено по ваше усмотрение и на договорена от вас цена. Купувачът има правото да прецени, дали да изплати веднага цялата ипотека, или да я запази, като внесе само 10% лихва. В случай, че избере вторият вариант, при окончателното заплащане на ипотеката дължи още 10% допълнителна лихва.

Банкрут
Изпаднали сте в банкрут, ако дължите на “Банката” или на друг играч сума пари, с която не разполагате и няма как да си набавите. В този случай, за съжаление напускате играта и средствата ви, както и всичките ви имоти отиват в “Банката”. Ако дългът ви е към тази институция, тя прибира собствеността и финансовия ви капитал, като разпродава имотите ви на търг. Ако обаче дължите пари на друг играч, “Банката” откупува имотите ви на половин цена и въпросният играч получава парите от продажбата. В случай, че имате само ипотекирани имоти, той ги прибира за себе си, но първо изплаща 10% от стойността на ипотеката, след което вече може да избира дали да я изплати веднага или на този етап само да я запази.

Играта завършва тогава, когато е останал само един играч. Той е победител и най-добър стратег сред всички останали участници.
Любопитни факти
  • Най-голямото “Монополи” е имало впечатляващи размери. Дължината му е била 24 метра, а широчината – около 30 метра.
  • През 1978 г., Неймън Маркъс е сътворил шоколадово “Монополи” в реални размери. Цената на комплектът е била 600 долара.
  • През 1964г. Пък, “Паркър Брадърс” са направили водоустойчив модел “Монополи”, който е създаден специално за игра върху вода. Той е тежал близо 45 кг, защото е бил изработен изцяло от стомана.
  • Твърди се, че най-дългата игра на “Монополи” е продължила 1680 часа, което е цели 70 дни. През тези два месеца играчите са водели доста вълнуваща битка, но най-куриозното е, че играта е завършила без победител.

С течение на времето, играта "Монополи" е ставала все по-известна, което е предизвикало развитието ѝ в най-различни посоки. Към ден днешен са измислени няколко интерпретации на класическата настолна игра, в които целта на играта остава непроменена, но начинът на "забогатяване" или равният старт на играчите биват леко изменени. Такива видове Монополи са "Монополи - Милионер", "Анти монополи", "Монополи Свят", детско "Монополи" и други.
Безплатна доставка за София, 2.90 за провинцията!
Намаление на хиляди книги
Artesania Latina - кораби от дърво
}