Комплект от 3 колективни, стратегически игри на "
Legnoland" ще спомогне за развитието на логическото и математическото мислене, паметта, способността за планиране, концентрацията и креативността при децата. Той се състои от пулове за дама, фигури за шах и дървена кутия за съхранение с 2 основи. От едната страна основата е за игра на шах и шашки, а от другата за игра на дама.
Игралното поле е с размери 30 x 30 cm.
Правила за игра на шах:Шахът е стратегическа игра, в която двама играчи ръководят своите "армии" от по 16 шахматни фигури. Целта е да бъде ликвидиран противниковия цар.
Дъската при шаха е разделена 64 черно-бели полета. В долния десен ъгъл към всеки от играчите трябва да има бяло поле. Фигурите в двете "армии" имат по: 1 цар, 1 царица, 2 офицера, 2 топа, 2 коня и 8 пешки. Двете противникови "армии" се подреждат в два реда, една срещу друга, на 1-2 и 7-8 ред. В авангард са пешките на ред 2 - белите и на 7 - черните, а в тила са: двата топа в крайните полета (a1 и h1 за белите фигури и a8 - h8 за черните), следват ги двата коня (b1 и g1 за белите, b8 и g8 за черните), офицери (c1 и f1 - бели, c8 и f8 - черни), цар (e1 - бял, e8 - черен) и царица (d1 - бяла и d8 - черна). Играта започва с ход на белите.
Всяка от фигурите има специфичен
ход на движение. Царят може да се премества само на съседно поле - нагоре, надолу, наляво, надясно и по диагонал. Царицата може да се движи в същите посоки, но да прескача неограничен брой празни полета. Топовете се местят само по права линия - нагоре, надолу, наляво и надясно, като могат да прескачат неограничен брой празни полета. Офицерите се движат само по диагонал, като прескачат празни полета. Конете се движат на буквата "Г" - 2 полета нагоре, надолу, ляво и дясно и едно в ляво или дясно, спрямо оста на двете прескочени полета. Конете са единствените фигури, които могат да прескачат заети квадратчета. Пешките се движат напред, а взимат по диагонал, за разлика от другите фигури, при които посоката на движение и на атака са еднакви. Пешките се движат с по едно поле напред, с изключение на първия им ход, когато могат да прескочат 3 ред (белите) или 6 ред (черните). Ако пешка достигне 1 или 8 ред, тя се превръща в дама, офицер, кон или топ (изборът е на съответния играч).
В шаха е възможна и т. нар.
рокада. При нея се преместват едновременно по хоризонтала две фигури от един цвят - цар и топ. За целта те не трябва все още да са местени и между тях да няма други фигури. Рокадата се състои в преместване на царя с две полета към топа, а топа отива на прескоченото от царя поле. Рокадата е възможна само, ако царя не е в "шах" - атакуван.
Спазвайки тези правила, трябва така да се развие атаката, че противниковия цар да бъде матиран.
Правила за игра на дама:Дамата е игра с пулове и двама играчи. Те разполагат с по 20 пула, които подреждат върху черните полета в най-близо до тях на игралната дъска. Пръв премества пул по диагонал играчът с белите фигури. Следва ход на черните пулове. Когато играч се изправи срещу пул на опонента си, след който по диагонал има празно поле, той го прескача и заема празното място. Прескочените пулове (защото може да са повече от един!) се отстраняват от играта. Могат да се прескачат само противникови пулове, не и собствени. Целта е да се отстранят всички противникови фигури.
Местенето на пуловете е само с по едно поле диагонално напред, освен в случите, когато не е възможен "скок". Ако пул достигне до срещуположния край на дъската, той се превръща в "дама" и вече може да се движи и взима назад. Пулът, прескочил противникова фигура и превърнал се в "дама" (достигайки последния ред на дъската), не може да продължи да скача в рамките на този ход, дори да е възможно - т.е. ходът свършва. Победител е този, който извади от игра противниковите пулове.