Пазарът гъмжи: това е големият ден на пазара за килими! Най-добрият търговец скоро ще бъде избран! Всеки играч е търговец, който се опитва да надхитри другите. Всеки участник по реда си хвърля зара и мести Асам, собственикът на пазара. Ако Асам стъпи на килима на противника, търговецът трябва да заплати на притежателя му преди да постави един от своите килими на близкостояща позиция. Когато последния килим е вече поставен, общия брой на килимите, които не са покрити и стойността, която се притежава от всеки търговец се прибавят: най-добрият играч е победител!
Цел на играта:Пазарът на килими в Маракеш е в напрегнато очакване: най-добрият търговец скоро ще бъде избран. Всеки търговец се стреми да притежава най-много килими, които да се виждат в края на играта и същевременно да е натрупал най-голямото богатство. Играчът с най-голямо богатство (образувано от сбора на видимите килими и стойността на парите, които притежава) е победител.
Подготовка за играта:Поставете Асам в центъра на площада на пазара. Всеки играч получава 30 дирхам (5 по „1” парички и 5 по „5” парички). Ако има 3 участника, всеки получава 15 килима от един и същи цвят, които поставя пред себе си. Ако има 4 участника, всеки получава 12 килима от един и същ цвят. Определете кой ще играе първи, като последователността на игра е по посока на часовниковата стрелка.
Правила на играта:Последователно, участниците правят следните 3 стъпки:
- Местят Асам
- Ако има нужда, плащат на своя противник
- След това поставят един от своите килими
Местене на АсамИграчът избира в коя посока иска да премести Асам преди да хвърли зара. Асам може да не се помръдва или да се завърти на 90° наляво или надясно (не може да се завърти на 180°). След това, играчът хвърля зара: броят на чехлите върху зара определя колко квадратчета Асам ще се придвижи. Асам се движи по права линия (не по диагонал) в посоката, която е определена предварително. Ако Асам напусне пазара, той се връща по посока, обозначена от стрелките (стрелките не се броят като придвижване).
Разплащания между търговците Ако в края на хода, Асам се окаже върху килим на противника, играчът трябва да заплати на собственика на килима. Дължимата сума е равна на броя квадратчета, които са в близост до квадрата, върху който е стъпил Асам, които са покрити от килими от същия цвят: участникът трябва да плати стойност равна на броя покрити квадратчета. Страните на квадратчетата трябва да са една до друга: не се брои ако се допират по диагонал. Квадратчето, върху което е Асам също се брои към стойността. Играчът не заплаща нищо, ако Асам в края на хода е празно квадратче или върху някой от собствените си килими.
Поставяне на килимиСлед това, играчът поставя един килим до едно от квадратчетата, върху което е стъпил Асам в края на хода, като един от краищата на килима трябва да бъде поставено до една от четирите страни на квадрата.
Килим може да се постави на:- Две празни квадратчета
- Празен квадрат и половин килим (независимо какъв цвят е)
- Две половини от различни килими
Килим на противник не може да бъде напълно покрит при един ход (може да бъде покрит напълно само от два килима).
Край на играта:Играта свършва тогава когато се постави последния килим. Всяка половинка от килим, която се вижда и всеки дирхам се броят като една точка. Участникът, който е събрал най-много точки печели играта. Ако има двама участници с еднакъв брой точки, печели този, който е събрал повече дирхам.
Правила за 2 участници:Всеки участник получава 30 дирхам и 24 килима от 2 различни цвята, които следва да се съберат заедно на купчина. След това, килимите се поставят по ред от купчината. Играта продължава както е описано по-горе за 3 или 4 участника.
Играта съдържа:- игралната дъска - Площадът на пазара на килими
- 57 килима - 3 комплекта по 15 и комплект от 12
- 20 парички „1”
- 20 парички „5”
- Асам, който е собственик на пазара
- 1 дървен зар